Naturalnie w walce ze stresem

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram

Stres i nerwy dokuczają wielu z nas. Szukamy sposobu na rozładowanie codziennych napięć. Może to być uprawianie sportu, znalezienie hobby, spotkanie z przyjaciółmi. W celu łagodzenia stresu część osób sięga po dostępne w aptekach środki farmakologiczne. Oczywiście mówimy tu o suplementach diety oraz lekach dostępnych bez recepty. Są to głównie środki ziołowe. Nie negując ich działania, warto jednak szukać prostych alternatyw, które oferuje nam bezpośrednio natura. Poniżej będzie przedstawiona lista kilku roślin o działaniu uspakajających. Jednoczenie należy podkreślić iż wymienione środki, aby uznać je za skuteczne muszą spełniać następujące kryteria: nie uzależniają, nie szkodzą, nie potęgują dolegliwości z którymi walczymy, charakteryzują się dużą rozpiętością terapeutyczną(to znaczy, że istnieje duża rozpiętość między dawką leczniczą, a dawką toksyczną), nie powinny obciążać organizmu.

Zaczniemy od najpopularniejszego środka, czyli melisy. Nadaje się najlepiej do walki z nieuzasadnionymi dusznościami oraz nerwowością. Melisę możemy spożywać z postaci naparu. Używamy w tym celu suszu z liści, w proporcji 2 łyżeczek na jedną filiżankę wody. Jeśli to będzie mieszanka ziołowa, dodajemy jedynie 1 łyżeczkę melisy na filiżankę. Drugą opcją są krople ze spirytusu melisowego. Dawkowanie wynosi około 40 kropli rozpuszczonych w szklance ciepłej wody lub 20 kropel w mieszance. Krople melisowe pomagają w zwalczaniu objawów stresu odbijających się na pracy innych układów (pokarmowego, sercowego), nadmiernej wrażliwości, melancholii.

Przechodzimy do drugiego najpopularniejszego preparatu – waleriany (inaczej kozłka lekarskiego). Ta roślina idealnie sprawdza się w walce ze strachem i obawą przed przyszłymi wydarzeniami oraz hamuje nadmierne zamartwianie się. Najefektywniejsza jest w postaci nalewki. Tak jak w przypadku melisy, walerianę możemy stosować samodzielnie w postaci 40 kropel rozpuszczonych w ciepłej wodzie lub 20 kropel jako części mieszanki.

Owies to kolejna roślina, już mniej oczywista w leczeniu napięć i lęków. Łagodzi zmęczenie , zapobiega zamartwianiu się tym co minęło. Z owsu nie parzymy herbatek. Zamiast tego można użyć wyciągu pełnego z owsa w proporcji 20 kropli rozpuszczonych w ciepłej wodzie lub dodać do naparu z innych ziół 10 kropel tego wyciągu.

Z kolei na łagodzenie napięcia psychicznego doskonale działa pomarańcza gorzka. W postaci nalewki do ciepłej wody dodajemy 20 kropli płynu, natomiast w przypadku mieszanki różnych wyciągów tylko 10 kropel. Jako bazę do herbaty możemy użyć suszonych kwiatów pomarańczy w proporcji 2 łyżeczek na filiżankę lub startej skórki- również 2 łyżeczek na filiżankę wody.
Ostatnia roślina o działaniu uspakajającym jest passiflora przeznaczona do niwelowania napięcia fizycznego oraz lekkiego bólu. Wyciąg z passiflory dawkujemy podobnie jak poprzednie: 40 kropli na jedną ciepłą szklankę wody lub w 20 kropli w mieszance. Do naparu użyjemy 2 łyżeczek suszu na filiżankę wody.
Wszystkie te rośliny możemy dowolnie ze sobą mieszać, aby uzyskać mieszankę idealną do łagodzenia określonych dolegliwościami z jakimi w danym momencie możemy się zmagać. Najlepiej jeśli bazę mieszanki stanowią passiflora i gorzka pomarańcza, które uśmierzają napięcia psychiczne i fizyczne. Trzecią roślinę dobieramy odpowiednio do problemu z jakim aktualnie się zmagamy. Dodatkowo, jeśli w tym wszystkim dokucza bezsenność to warto dodać jeszcze jeden składnik jakim są szyszki chmielu (najlepiej w postaci ekstraktu), wykazujące działanie nasenne.
Podane środki są skuteczne w zmieszaniu stresu i nerwów. Jeśli domowa kuracja nie będzie przynosiła zamierzonych efektów, warto udać się z problemem do lekarza, który diagnozuje problem i zaproponuje odpowiednia drogę leczenia.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Popularne