Uregulujmy pracę tarczycy

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram

Kiedy gruczoł pracuje za wolno i produkuje za mało hormonów:

a). warto zadbać o to, aby codzienny jadłospis dostarczał nam odpowiednio dużo cynku (około 9 mg), jodu (około 95 µg), selenu (około 45 µg) i żelaza (około 8 mg).

b). zalecane pokarmy to na przykład: pestki dyni (zawiera około 7,5 mg cynku na 100 g), dorsz (około 110 µg jodu), kasza gryczana (około 20 µg selenu i około 3 mg żelaza).

c). równocześnie zrezygnujmy z produktów, które zawierają związki utrudniające przyswajanie jodu. Są to między innymi: goitrogeny (w warzywach krzyżowych, na przykład kapuście, brukselce, jarmużu, kalafiorze, rzepie i kalarepie), a także genisteina i daidzeina (w soi).

Kiedy gruczoł pracuje za szybko i wytwarza zbyt dużo hormonów:

a). trzeba go dietą spowolnić. Wówczas pokarmy z goitrogenami, genisteiną i daidzeiną są jak najbardziej wskazane.

Trzeba wiedzieć, że w obu przypadkach powinniśmy ograniczyć spożycie alkoholu (zakłóca komunikację między układem nerwowym i tarczycą).

Dodatkowa uwaga – przynajmniej raz w miesiącu oglądajmy szyję w lusterku – najlepiej podczas przełykania wody. Każdą asymetrię i wypukłość warto zgłosić lekarzowi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Popularne