Uregulujmy pracę tarczycy

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram

Kiedy gruczoł pracuje za wolno i produkuje za mało hormonów:

a). warto zadbać o to, aby codzienny jadłospis dostarczał nam odpowiednio dużo cynku (około 9 mg), jodu (około 95 µg), selenu (około 45 µg) i żelaza (około 8 mg).

b). zalecane pokarmy to na przykład: pestki dyni (zawiera około 7,5 mg cynku na 100 g), dorsz (około 110 µg jodu), kasza gryczana (około 20 µg selenu i około 3 mg żelaza).

c). równocześnie zrezygnujmy z produktów, które zawierają związki utrudniające przyswajanie jodu. Są to między innymi: goitrogeny (w warzywach krzyżowych, na przykład kapuście, brukselce, jarmużu, kalafiorze, rzepie i kalarepie), a także genisteina i daidzeina (w soi).

Kiedy gruczoł pracuje za szybko i wytwarza zbyt dużo hormonów:

a). trzeba go dietą spowolnić. Wówczas pokarmy z goitrogenami, genisteiną i daidzeiną są jak najbardziej wskazane.

Trzeba wiedzieć, że w obu przypadkach powinniśmy ograniczyć spożycie alkoholu (zakłóca komunikację między układem nerwowym i tarczycą).

Dodatkowa uwaga – przynajmniej raz w miesiącu oglądajmy szyję w lusterku – najlepiej podczas przełykania wody. Każdą asymetrię i wypukłość warto zgłosić lekarzowi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on telegram

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Popularne